Tuesday, June 2, 2009

Kerja oo kerja... Belajar ke...

Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh…

Helo rakan2…

Hari ni aku nak share sikit la tentang perkataan kerjaya a.k.a karier…

Sebenarnya saja je nak kongsi pendapat and mungkin pengalaman u all tentang kerjaya..

Nowadays memang cukup susah nak dapatkan pekerjaan terutama pekerjaan yang betul2 memenuhi impian kita.. betul tak rakan2?

Yelah mungkin ade di kalangan rakan2 kita yang dah Berjaya dengan rezeki Allah SWT.. Alhamdulillah syukur. Ada jugak yang masih terkial2 tentang ape yang ingin digapai setelah bergelar mahasiswa atau graduan dari university baik di dalam atau luar Negara . Masing2 bimbang tentang masa depan kan..

Especially yang lelaki… Bagi yang betul2 matang dan mula berfikir tentang masa depan nya..

Pasti akan terfikir… maklum sajalah banyak tanggungjawab nanti kan wat laki mcm kita..hehe..

Namun tak kurang jugak dengan perempuan yang ingin membantu family masing2.. pastinye berimpian besar utk membalas jasa dan budi serta pengorbanan ibu bapa yang tiada ternilai di muka bumi ni.

Baiklah….. tahun 2009 merupakan tahun mencabar bagi Negara kita, Malaysia memandangkan ekonomi dunia yang dikawal oleh Amerika Syakrikat mengalami kejatuhan yang besar dan member kesan yang powertif buat negara2 lain. Banyak kakitangan kerajaan telah diberhentikan kerja gara company xmampu lagi nak byr gaji.

Sedihkan……

Lalu kerajaan pun memperkenalkan stimulus rangsangan ekonomi.. banyak jawatan yang ditawarkan secara kontrak di sana dan sini.. as example : di Kementerian Pelajaran Malaysia dan Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah…..

Semua jawatan ni actually bertujuan untuk merangsang kembali ekonomi Negara di samping membuka peluang kepada graduan2 dan mana2 individu yang berkelayakan untuk bekerja secara kontrak untuk tempoh jangka yang tertentu.. Pastinya berebut2 lah manusia2 dtg untuk menghadiri temuduga terbuka atau permohononan..

Bersandarkan pemerhatian aku… kebanyakan ‘temuduga’ bertukar menjadi ‘temuduka’..

The reason is mana tidaknya jawatan yang diperlukan hanyalah beberapa ratus saja seluruh Negara untuk satu2 peluang sedangkan yang dating berduyun2 beribu2 malahan pernah mencapai puluh ribuan… Maka banyak2 la individu yang sanggup beratur dan sanggup menunggu sehingga malam utk mendapatkan kerja yang belum tentu menjadi milik mereka..

Alahai sedih skali kan… Everyone must overcome the challenges. Masing2 cube menonjolkan pelbagai kepakaran dan pengalaman masing2 bagi mencerahkan peluang mereka lebih dari yang lain2. Jujurnya.. semuanya bergantung kepada rezeki kan.. Yelah si penemuduga pn manusia biasa sama mcm kita dan semua manusia di seluruh pelusuk dunia.. msti akn berlaku bias atau kesilapan dalam emmilih calon yang betul2 sesuai dan relevan…

Masih banyak yang hilang pekerjaan dan juga yang masih menganggur bertahun2 semata2 utk mencari kerja yang betul2 diingini..

In addition banyak career job or festival di adakan bagi member peluang kepada golongan2 ni mencuba nasib lagi.. Tapi fenomena dalam chances utk mendapatkan kerja sama seperti yang aku terangkan untuk pakej rangsangan ekonomi kerajaan…

Ada jugak di kalangan sahabat2 kita yang mengambil inisiatif utk menyambung pelajaran sama ada sarjana muda, sarjana atau phD.. dan tidak bagi mereka yang btul2 mampu..alhamdulillah.. boleh mereka mengikuti kelas dan meneruskan sesi pengajian di ipta atau ipts atau uni overseas yang dipilih.. Mahal sekiranya ingin menyambung pelajaran dalam bidang sarjana atau phD…. Kebanyakan ipta di dalam Negara memerlukan sesiapa saja yang ingin dan bercita2 menyambung pelajaran di peringkat sarjana menyediakan sekurang2nya 4 ke 5 ribu untuk satu2 semester…jadi bagi rakan2 yang nak sgt amik master… sudah tentu memerlukan scholarship atau pinjaman pelajaran yang mencukupi.. scholarship pn dorang pilih yang cemrlang je ..bukan yang xmampu.. memang xadil kan…

“Hendak Seribu Daya… Tak Hendak Seribu Dalih…”

Sekiranya tiada rezeki untuk mendapatkan scholarship.. banyak lagi sumber2 nya… Agro Bank… CIMB… ade menyediakan pinjaman atau loan pelajaran sehingga RM100 000 kepada sesiapa yang berminat. Ya kadang2 memang bunga dan bayaran balik lebih daripada yang dipinjam.. tapi bagi aku la kan…. Selagi korang ade niat dan semangat yang kuat utk belajar..insyaAllah boleh diatasi=)

Hai begitulah nasib dan keadaan siswazah dan graduan2 negara kita yang mengganggur. Belajar setinggi mana pun.. begini jadinya..

Bersabarlah wahai para sahabat….

Sementara u all mendapatkan kerja yang stabil.. timbalah pengalaman walaupun bekerja sebagai assistant admin.. dispatch or kerani.. why not kan??? Sebelum u all mendapatkan kerja idaman korang…

Remember.. experience is more important that qualification.. result u all tinggi mana pun.. belum tentu u all boleh execute plus implement kerja dengan baik.. Ingatlah belajar dan bekerja merupakandua dunia yang sangat berbeza.. Masa belajar kita gunakan sepenuh daya kekuatan minda dan memorize strength…. Tp tidak sgt masa bekerja…bekerja lbih kepada sejauh mana kita dapat berfikir dan megaitkan teori yang kita belajar semasa degree or diploma dengan dunia pekerjaan…=)

Jadi kepada para sahabat sekalian…

Tentukan lah masa depan anda secara wajar… jangan terburu2 utk mencapai sesuatu yang diidamkan di dalam hidup …. Step by step..insyaAllah..u all dan aku pun akan Berjaya =)



Shon 86

7 comments:

  1. saya tgh mencari kerja nih..

    hm2~~

    ReplyDelete
  2. cmne pengalaman cari kerja?
    if ada pape utk dikongsikan,blh la share kt blog ni..

    nway,all the best!!!
    semoga dapat kerja yang diimpikan...=)

    ReplyDelete
  3. uiyooo...shon dah de blog...;))

    chaiyok...chaiyokk!

    ReplyDelete
  4. OMG! :) Nyway i like this...bukak la blog saye
    www.malaysiaprop.blogspot.com tuk sapa2 yg nak jual or beli rumah, leh la comment di sana ye. jumpe di blog saya :D

    ReplyDelete
  5. hehe... welcome2.... semoga dpt la share ape2 pendapat k..sile2

    ReplyDelete
  6. To Adila = > now tgh internship kat cyberjaya comapany cyberview sdn bhd... tgh2 mencari keje gak dila..hehe ssh2.. dila pe cte now?

    To Bee => Tq Bee=) iA nnt 4 tahun lagi ak deal dgn ko nak beli umah k=)

    To Miracle_hariahs => tq for visit..nway rajin2 singgah k n komen n share la ur opinion=)

    ReplyDelete